Stále viac ľudí si myslí, že predávať nehnuteľnosť prostredníctvom viacerých realitiek je omnoho výhodnejšie. Ale je to naozaj tak?
Predávate svoju nehnuteľnosť a rozhodnete sa, že ju dáte do ponuky viacerým realitkám. Záujemca o kúpu zbadá túto nehnuteľnosť na realitných portáloch viackrát, zvyčajne aj sedem krát. Táto nehnuteľnosť sa od prvej chvíle stáva opozeranou, dokonca pôsobí ako problémová nehnuteľnosť, ktorej sa majiteľ snaží za každú cenu zbaviť. Záujemca o kúpu tejto nehnuteľnosti bude s najväčšou pravdepodobnosťou vyčkávať na zníženie ceny. Tento postup spôsobí pochybnosť ponuky.
Ďalším problémom takého predaja je, že Vaša nehnuteľnosť bude mať rôzne ceny. Makléri sa budú snažiť predať Vašu nehnuteľnosť čím skúr, takže začnú podliezať cenu. Záujemca bude hľadať najlacnejšiu ponuku a túto sa bude snažiť ďalej znižovať. Táto ponuka spôsobí zmätok na trhu a Vás ako majiteľa nehnuteľnosti začnú realitní makléri tlačiť do zníženia ceny.
V prípade viacnásobnej inzercie sa musia makléri ponáhľať s inzerovaním Vašej nehnuteľnosti na realitných portáloch. Nezaujíma ich kvalita inzerátu ale rýchlosť inzerovania. Takže kľudne to môže vyzerať tak, že v inzeráte bude pár stručných viet, nejaké fotky (ak ich vôbec majú) a ponuka ide na realitné portály. Táto nedostatočná inzercia bude mať však opačný efekt – záujemcov skôr od kúpy odradí ako presvedčí, aby si dohodli obhliadku nehnuteľnosti.
Maklér, ktorý sa so záujemcom o kúpu nehnuteľnosti dostane na obhliadku vie, že musí presvedčiť klienta, aby túto nehnuteľnosť kúpil, inak sa môže stať, že túto nehnuteľnosť kúpi klient inej realitky. A tu sa začína tlak na majiteľa nehnuteľnosti, aby túto nehnuteľnosť predal jeho klientovi. Maklérovi je jedno za akú cenu sa nehnuteľnosť predá, takže záujemca o kúpu je vo vynikajúcej pozícii. Tlak na podpis zmluvy, opakovaná inzercia a rôzne ceny nehnuteľnosti nahrávajú kupujúcemu na znižovanie ceny.
Na záver len zhrniem, že predávať nehnuteľnosť prostredníctvom väčšieho množstva realitiek je neefektívne. Pre klienta je omnoho efektívnejšie ak má nehnuteľnosť v ponuke len jeden maklér, ktorý sa o všetko postará ocení nehnuteľnosť, odhadne jej možný potenciál prípadnými úpravami, navrhne stratégiu predaja, vypracuje marketing, informuje vás o záujme, telefonátoch s klientmi, ich preferenciách po obhliadke a pod. Aj napriek tomu, že sa ľudia exkluzívnej zmluve bránia, tak svojim klientom doporučujem predávať nehnuteľnosť prostredníctvom exkluzívnej zmluvy. Budem rada, ak mi dáte šancu dokázať vám, že som presne ten typ realitnej maklérky, ktorú hľadáte. Zavolajte mi a dohodnite si bezplatnú konzultáciu.